Monday, August 16, 2010

Adat Pengurusan Kematian Masyarakat Cina Bahagian II

Yeo Hui Jun  (207164)

~Kematian itu Pasti Datang~

Keranda akan diangkut oleh lori khas yang dihias dengan bunga ke kawasan perkuburan.Dalam sepanjang perjalanan,kertas yang disalut logam akan dicampak. Mengikut kepercayaan masyarakat Cina cara ini adalah untuk memastikan roh boleh berjalan pulang ke rumah berpandukan kertas tersebut.

 Keranda akan dimasukkan ke dalam liang lahad yang sedia digali.Bagi masyarakat Cina yang moden,hanya kertas bercop bentuk duit akan dimasukkan ke dalam liang lahad.

Bagi masyarakat Cina,kawasan perkuburan yang strategik memainkan peranan penting berdasarkan fengshui. Kawasan perkuburan yang terletak di kawasan yang tinggi adalah lebih baik kerana mengikut kepercayaan masyarakat Cina, kawasan seperti itu akan membawa tuah baik kepada generasi seterusnya.

Selain itu,batu jirat akan diukir dengan cantik. 
Ukiran ini melambangkan kekayaan si
 mati ketika hidup. Ini bermakna si mati boleh terus menikmati kemewahan selepas mati.
 Selepas upacara pengebumian ditamatkan,ahli keluarga akan menjalani upacara  
 berkabung dan hanya baju hitam atau putih boleh dipakai sehinggalah hari perkabungan tamat. 
Pakaian berwarna dianggap tidak menghormati upacara berkabung. Bagaimanapun bagi isteri yang kematian suami atau suami yang kematian isteri akan memakai baju tersebut lebih lama sebagai berkabung.

1 comment:

  1. roh orang mati tidak akan pulang ke rumah.kalau nak tengok cara orang kafir mati memang dasyat sebab mereka takut melihat malaikat maut yang rupanya mengerikan sedang tarik roh orang bukan islam dengan kasar sekali.kemudian malaikat lain akan membawa roh orang bukan islam ke langit akan tetapi dengan malangnya semua pintu langit di tutup dengan rapat sekali. ketika rohnya dibawa keatas, rohnya akan diselimuti dengan kain hitam yang busuk baunya.kemudian dua orang malaikat itu buang roh orang bukan islam tadi ke udara dan disambar oleh burung.kemudian roh tadi dibawa ke kuburnya dan dimasukkan semula ke dalam jasadnya semula dan malaikat mungkar dan nagkir akan mengazab mayat orang bukan islam tadi.ingat kehidupan dalam kubur mmg wujud

    ReplyDelete