Sunday, August 15, 2010

Adat Pengurusan Kematian Masyarakat Cina Bahagian I

 Zamrey bin Badaruzaman (204510)

  "...kematian adalah sesuatu yang pasti..."

Apabila berlaku kematian, mayat akan dibersihkan dan dimandikan sebagai penghormatan terakhir kepada si mati. Setelah dimandikan mayat akan disapukan dengan minyak wangi. Si mati juga akan dipakaikan dengan pakaian yang cantik serta barang-barang perhiasan seperti gelang dan rantai.

Kaum keluarga serta sahabat handai dikehendaki meratapi pemergian si mati seperti menangis semasa penghormatan terakhir atau di kawasan pekuburan selain itu ia harus di selit dengan kata-kata pujian kepada si mati. Jika mereka mempunyai ahli keluarga yang sedikit maka mereka harus mengupah untuk menangisi si mati. Ianya akan menggambarkan kesediahan ahli keluarga dan sahabat terhadap si mati.

                                                                                   

Si mati akan dibawa jirat atau kubur untuk dikebumikan dengan menaiki van khas serta perarakan dari ahli keluarga dan sahabat. Semasa perarakan tersebut lagu-lagu berunsur agama akan dimainkan sebagai tanda menghormati si mati sepanjang perjalanan ke kawasan pekuburan.                                                            

                           
Lazimnya  ahli keluarga wajib memakai pakaian bewarna hitam dan dilarang sama sekali memakai pakaian bewarna merah serta bercorak bunga kerana ia umpama mempersenda si mati serta ahli keluarganya.      


1 comment:

  1. macam mana pula dengan adat kaum lain seperti india atau melayu pergi menziarahi rumah si mati (orang cina)

    ReplyDelete