Sunday, August 15, 2010

Adat Pengurusan Kematian Masyarakat Melayu Bahagian II

 Lee Yun Hui  (207186)


Upacara Pengebumian Masyarakat Melayu

Selesai sembahyang mayat, biasanya diedarkan sedekah berupa wang atau benda contohnya seperti kain pelekat kepada mereka yang telah menyembahyangkan mayat itu. Mayat dengan kerandanya itu dimasukkan ke dalam kubur yang disedia. Sebelum ditimbus kubur itu, siak masjid atau sesiapa akan turun ke dalam kubur membuka papan tutup keranda itu dan mengerengkan mayat itu serta membukakan ikatan di kepala.

Mengusung Keranda Ke Tanah Perkuburan




Selesai kubur itu ditimbus, dipacakkan sebatang ranting pohon sebagai tanda untuk memacakkan batu nesan pada kemudian hari.

Batu Nesan



Seterusnya upacara membaca talkin dan menbaca doa kepada si mati akan dijalankan oleh tuan haji, lebai atau tuan alim. Selepas talkin dan doa habis dibaca, air akan disiram di atas kubur si mati dari bahagian kepala sampai ke bahagian kaki sehingga habis. Kemudian bunga rampai pula ditabur .
                                                 
Keranda dan Mayat dalam Liang Lahad



Selepas Kematian 

Kenduri arwah dan doa selamat akan diadakan oleh keluarga si mati selepas jenazah selamat dikebumikan. Ia diadakan pada hari pertama, ketiga, ketujuh, keempat puluh empat atau keseratus hari. Tujuannya adalah untuk mendoakan kesejahteraan si mati yang berada di alam barzakh.







 

No comments:

Post a Comment